Kennis van ITIL is vaak een vereiste voor servicemanagementfuncties in de ICT. Bij de laatste update in 2019 heeft ITIL ook een visiewijziging ondergaan. Wil je aantonen dat je als ICT-er over de laatste ITIL-kennis beschikt, dan kun je dat doen door het ITIL®4-certificaat te halen.
De afkorting ITIL betekent Information Technology Infrastructure. ITIL is een reeks best practices voor processen waarmee de IT-diensten in de eigen organisatie worden aangeboden. Je kunt ITIL vergelijken met de ISO-9000-certificering voor andere branches. Dat is een standaard waarmee een organisatie zijn kwaliteit borgt. Door ITIL toe te passen kan ook waarde voor de organisatie worden gecreëerd. Bijvoorbeeld door procesoptimalisatie en doordat de service continu wordt verbeterd.
Als een organisatie niet uitkijkt, kan ITIL snel uitgroeien tot een procesmonster. Alle best practices voor ITIL samen beslaan wel zo’n 45 boeken. Door de grote hoeveelheden processen bestaat het risico dat ITIL bij de diverse stakeholders geen snaar raakt. Pas je ITIL toe in je organisatie, dan is het van belang slagvaardig te blijven. Een pragmatische inzet van ITIL is het beste.
ITIL vernieuwt zich sinds haar ontstaan in de jaren tachtig voortdurend. De nieuwste versie, ITIL®4, bestaat sinds 2019. Vanwege de vele best practices beslaat een ITIL®4-training ook veel onderwerpen. Enkele van de onderwerpen die aan bod komen in een ITIL®4-training zijn:
Na het doorlopen van de training ga je op voor het examen van de ITIL Foundation. Rond je dit examen succesvol af, dan ontvang je het ITIL®4-certificaat.
Wij bieden de training ITIL®4 aan, waarmee je je verdiept in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met ITIL. Na afloop ben je uitstekend voorbereid op het examen van de ITIL Foundation. Je kent de belangrijkste termen en concepten van ITIL4 en je kunt het IT-servicemanagement van je organisatie verbeteren. ITIL®4 maakt onderdeel uit van ons brede aanbod opleidingen en trainingen op het gebied van ICT.