“Een snel veranderende wereld vraagt om wendbare medewerkers”

De digitale en maatschappelijke ontwikkelingen gaan razendsnel. Voor zorgverzekeraars betekent dit dat zij continu in staat moeten zijn om flexibel in te spelen op veranderingen in de zorg en de veranderende behoeften van de klant. Coöperatie VGZ maakte daarom een omslag naar een andere manier van werken, leren en ontwikkelen.

Heleen Doorn-Vanmaris, HR Beleidsadviseur Mobiliteit, ontvangt ons op het prachtige hoofdkantoor van VGZ in Arnhem. Alles straalt uit dat dit een organisatie in beweging is: van de fietsen aan de wand tot de teksten op muren die medewerkers aansporen de trap in plaats van de lift te nemen. “Coöperatie VGZ zet in op zinnige zorg. Dat is betere en slimmere zorg tegen lagere kosten, omdat zorg ook in de toekomst voor iedereen betaalbaar moet blijven”, vertelt Heleen.

Agile werken

Een ambitieuze visie, die bovendien nogal wat vraagt van het personeel.  Heleen: “Een organisatie die in staat is in te spelen op ontwikkelingen in de wereld om haar heen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, digitalisering en robotisering, vraagt om wendbare medewerkers. Wij stimuleren wendbaarheid onder andere door steeds meer ‘agile’ te werken: een flexibele manier van werken in multidisciplinaire teams, zodat je in relatief korte tijd waarde kan toevoegen voor de klant. Daarbij ligt de nadruk niet zozeer op de functie die je binnen de organisatie uitoefent, maar meer op de bijdrage die jij kan leveren aan het geheel.”

Chatbot Sam

Ook innovatie wordt gestimuleerd: een mooi voorbeeld van een recente ontwikkeling op het gebied van digitalisering en robotisering is de introductie van chatbot Sam, een geautomatiseerd systeem dat antwoord geeft op vragen van klanten van VGZ. “We merken dat klanten die contact opnemen met onze callcenters vaak relatief eenvoudige vragen hebben. Vragen die een chatbot gemakkelijk kan beantwoorden”, aldus Heleen. De verwachting is dat door de introductie van de chatbot de klanttevredenheid flink zal toenemen. Want klanten hoeven bij eenvoudige vragen geen keuzemenu meer te doorlopen of in de wacht te staan, maar krijgen direct antwoord van Sam.”

Getalenteerde medewerkers

En het mooie? Medewerkers kwamen zelf met het idee voor de chatbot en voerden het project ook zelf uit. Heleen: “De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en robotisering gaan razendsnel, maar bieden tegelijkertijd ontzettend veel kansen. Als toonaangevende werkgever zet VGZ in op zinnige groei. Dat betekent dat wij de talenten van onze medewerkers graag willen benutten. En dan ligt het voor de hand om een intern initiatief voor digitale innovatie gewoon met elkaar te gaan doen.”

Lees het hele artikel in ons magazine Leven lang leren

Het volledige interview lezen? Bekijk dan snel de laatste editie in ons magazine Leven lang leren. Hierin leest u dit artikel én veel andere interessante artikelen, zoals het privacydossier en de kracht van het spelenderwijs leren met games.

Laatste Leven lang leren-editie bekijken

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

Voorlichtingsbijeenkomsten

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.